در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره روح را آهسته و در انزوا میخورد و میتراشد. یکی از اینها همین ۲۰ واحد عمومی پاس کردن با اعمال شاقه است به علاوه ی مقادیری فیاض و انسان در اسلام و ... . گرچه ممکن است فقط یک روز در ترمت را بگیرد ولی همان برایت به قدر سالی می شود! انقدر که تکراری و بی منظق است. و طبیعتا وقتی یک سری چیزهای بی منطق هی تکرار شوند بی منطقیش خیلی بیشتر میزند توی چشم آدم. بنده به امید ایزد تعالی فردا آخرین کتاب عمومی دوران تحصیلم را پاس میکنم. امتحان درس معارف ۲ است ولی باید کتاب تازه در آمده ی اندیشه اسلامی ۲ نوشته ی آیت الله جعفر سبحانی و محمد محمد رضایی را بخوانیم. لازم به ذکر است کتاب انقدر جدید بود که هنوز کتابخانه ملی هم در سرچش وارد نکرده بود این را و بنابراین من مجبوووور شدم بالای چنین کتابی پوووووووووووول بدهم! (این حرص اولیه را اضافه کنید به همه ی آنچه بعدا خواهم نوشت!)
تفاوت بارزی که این کتاب با همه ی کتاب های قبلی عمومی که خوانده بودم دارد، سفسطه ی بیش از اندازه و تابلو و با اعتماد به نفس مطرح شده است! دقیقا تمام گیر ها و نقاط ضعف استدلالش را مطرح میکند و خیلی قشنگ میپیچاندش!! انگار که هیچ ابایی ندارد از این که استدلالش "منطقی" نباشد. (نمونه هایش را فردا موقع دوره ی کتاب!! مینویسم!)
نکته ی دیگر اینکه خواندن این کتابها هی این علاقه ی درونی من به بررسی شیعه و تاثیرات احکام شیعی بر خلقیات ایرانی (یا شاید هم برعکسش) را که از ترس مبتذل شدن میترسم بروم سراغش (انقدر که همه هی میروند سمت حوزه ی دین و سیاست) را در من بیدار میکند!!
از همه ی اینها گذشته اصلا با خودم نتوانستم کنار بیایم که این دو بند از کتابی که باید برای 5 نمره ی این درس خلاصه میکردم بگذرم. اسم کتاب پرسش و پاسخ است درباره ی روابط دختر و پسر. بخش دوم کتاب احکام این روابط را آورده. (اصلا فکر نکنید که من این همه را تایپیده ان! فایلش را در اینترنت پیدا کردم از روی آن دارم خلاصه و وبلاگ نویسی میکنم! یکی از شاهکارترین سوال و جواب ها این است:
پرسش
28. با دختری«رشیده» رابطه نامشروع داشتم که موجب بیعفتی ایشان
گردیده!! آیا بدون اذن پدر ایشان میتوانم
با او ازدواج کنم؟
همه مراجع (به جز بهجت
و سیستانی): آری، در اینجا اجازه
لازم نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در مورد دیگری فقط سوال توجهم را جلب کرد که چرا باید اساسا چنین سوالی در چنین کتابی مطرج شود و یک چنین پاسخی برایش بیاید!!! :
پرسش33. فرق
عقد موقت با زنا در چیست؟
1- صیغه
موقت یک نوع ازدواج است؛ همانطور که ازدواج دائم نوع دیگری از ازدواج است و هر دو شرایط و احکام خاص خود را دارد
که از جمله آن ذکر صیغه عقد، مهریه
و مدت است. اما زنا بدون توجه به این شرایط (مثل نخواندن صیغه عقد) کاری صورت می گیرد.
2- در
ازدواج موقت نسبت به دختر باکره، اجازه پدر و یا جد پدری او لازم است؛ در نتیجه این کار با اطلاع خانواده و به دور
از احساسات و پنهان کاری ها صورت می
پذیرد.
3- در
ازدواج موقت، زن باید بعد از تمام شدن مدت عقد، عده نگه دارد؛ ولی در زنا این قانون وجود ندارد.
4- در
ازدواج موقت، مرد مسئولیت پذیر است و توابع
این ارتباط را از جهت فرزند دار شدن احتمالی می پذیرد؛ در حالی که در عمل نامشروع این امر وجود ندارد.
5- در
ازدواج موقت روابط بر اساس ضوابط شکل می گیرد
و ارضای جنسی به صورت نظام مند و قانونی، پاسخ داده می شود، در حالی که در زنا ضابطه ای وجود ندارد و غیرقانونی است.
و این یکی که دیگر اصلا کاملا از آن بدون شرح هایی است که بعدا شرحش میدهم!!
نگاه
خواستگاری
پرسش 66. مرد تا چه اندازه می تواند به بدن زن، هنگام خواستگاری نگاه
کند (البته با رعایت شرایط خاص خود)؟
آیات عظام امام، خامنهای
و فاضل: میتواند به بدن دختر نگاه کند؛ هرچند احتیاط
مستحب است که تنها به دست و صورت و پاها، مو و مقداری از بدن (مانند گردن و بالای سینه) اکتفا کند(115).
آیات عظام بهجت،
تبریزی، سیستانی و مکارم: تنها میتواند
به دست و صورت، پاها و مقداری از بدن (مانند گردن و بالای سینه) دختر نگاه کند(116).
آیت الله صافی: بنابر
احتیاط واجب، تنها به صورت و دستها تا مچ اکتفا کند(117).
آیت الله نوری: میتواند
به دست و صورت، پاها، مو و مقداری از بدن (مانند
گردن و بالای سینه) دختر نگاه کند و اگر نتواند از خصوصیات سایر بدن، از روی لباس آگاهی یابد، نگاه به تمام بدن جایز است(118).
پرسش 67. استاد ما
بدحجاب است و حجاب شرعی را رعایت نمیکند و درهنگام نوشتن
مطالب روی تخته سیاه، دست و موهای سر او،
بیش از اندازه ظاهر می شود، تکلیف ما چیست؟
آیات عظام امام، خامنهای،
صافی، فاضل و نوری: نگاه به او هرچند بدون قصد لذت،
اشکال دارد(119).
آیت الله بهجت: نگاه
به او، هرچند بدون قصد لذت، جایز نیست.
آیات عظام تبریزی،
سیستانی، صافی، مکارم و وحید: اگر از زنان بیباکی است که او را
امر به حجاب کنند، اعتنا نمیکند؛ نگاه
به او- بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام- اشکالی ندارد(120).
پرسش 68. با وضعی که زنان بیرون می آیند و ما نیز مجبوریم به کوچه
و خیابان برویم و چشممان به آنان
می افتد، تکلیف چیست؟
همه مراجع: نگاه
اتفاقی به بدن و موی آنان حرام نیست؛ ولی
باید از نگاه عمدی (و پیوسته) اجتناب کرد(121).
تبصره. نگاه به زنان
بیبند و بار حکم خاصی دارد که در ((نگاه به بیحجاب))
آمده است.